Ό,τι ακολουθεί είναι η μακροσκελής απάντηση, την οποία μόλις έστειλα σε
φίλο, ο οποίος αντέδρασε στις δύο πρόσφατες αναδημοσιεύσεις κειμένων του φίλου
κου Νίκου Μπαϋρακτάρη σχετικά με την υπόθεση Ντυροζέλ στην Ελλάδα το 1989-1990.
Ο εν λόγω καλός φίλος, εκ Θεσπρωτίας, με ερώτησε γιατί ο κ. Μπαϋρακτάρης
αναφέρθηκε κάπως φιλικά ή έστω ανεκτικά στην Αρβελέρ. Επιπλέον προσέθεσε και
κάποιες υβριστικές παραποιήσεις του γερμανικού (και όχι γαλλικού) επωνύμου του
τεθνεώτος συζύγου της ελληνο-γαλλίδας καθηγήτριας (το Άρβαϊλερ, περιοχή της
Ρηνανίας, δυστυχώς παραποιήθηκε στην γαλλική του προφορά, όταν οι σιωνιστές
Ασκενάζι ψευτο-Ιουδαίοι Χαζάροι πρόγονοί του εν λόγω ατόμου μετακινήθηκαν από
την Γερμανία στην Γαλλία).
Ο ίδιος πάντοτε φίλος από τα παράλια της Θεσπρωτίας ανέφερε πρόσφατο μάλλον
περιστατικό, κατά το οποίο η (λόγω βαθυτάτης άγνοιας και ενδημούσης ηλιθιότητος)
εν Ελλάδι (και πουθενά αλλού) θαυμαζομένη καθηγήτρια μίλησε ανοήτως, όπως συχνά
-φαίνεται- κάνει, επί θεμάτων στα οποία δεν έχει ειδικευθεί και για τα οποία
έχει μαύρα μεσάνυχτα. Άλλοι φίλοι παλαιότερα, μου είχαν εξάλλου αναφέρει ότι,
αθλίως χειραγωγούμενη από (εικονικώς παντρεμένους με γυναίκες) κιναίδους
βουλευτές της ΝΔ, η -μάλλον εν γεροντική ανοία διατελούσα- Αρβελέρ είχε
κατέλθει και στον πολιτικό στίβο (!?!) για να καταφερθεί αχρειάστως εναντίον
βουλευτή Χανίων της Αριστεράς. Ο περίγελως καλύπτει την χρεοκοπημένη χώρα ούτως
ή άλλως, οπότε τα σχόλια είναι περιττά.
Οι δύο πρόσφατες αναδημοσιεύσεις βρίσκονται εδώ:
“Μόνον ο Ντυροζέλ δικαιώθηκε” – Αρβελέρ, Μεγαλομμάτης και η Ελληνική
Παθογένεια
https://profmegalommatistextsingreek.wordpress.com/2021/08/07/μόνον-ο-ντυροζέλ-δικαιώθηκε-αρβελέ/
Ντυροζέλ, Αρβελέρ, Μεγαλομμάτης κι η Ελληνική Παθογένεια ΙΙ – Ο Αμόρφωτος
Ελύτης κι οι Βλακείες του
https://profmegalommatistextsingreek.wordpress.com/2021/08/08/ντυροζέλ-αρβελέρ-μεγαλομμάτης-κι-η-ελ/
Δεν έχω γνωρίσει προσωπικά την κα Αρβελέρ, αν και έχει τύχει να
συνταξιδεύσω μαζί της στο ίδιο αεροπλάνο όταν έκανα μεταπτυχιακές σπουδές στην
Γαλλία. Όχι και ότι είχε χρειασθεί να την χαιρετήσω – όπως δουλικώς έπραξαν
γελοίοι Έλληνες συμφοιτητές μου οι οποίοι συνταξίδευαν. Και δεν είμαι
βυζαντινολόγος. Ούτε το παρακάτω κείμενο αναφέρεται στην ίδια την καθηγήτρια
(αλλά ποτέ ακαδημαϊκό) Ελένη Αρβελέρ. Απλά προσφέρει (μαζί με πολλούς
συνδέσμους για περαιτέρω έρευνα και διασταύρωση στοιχείων) το όλο πλαίσιο, στο
οποίο έζησε και εργάσθηκε η κα Αρβελέρ και έτσι δίνει μία αίσθηση στον μέσο
άσχετο Έλληνα της πραγματικής ακαδημαϊκής διάστασης της εν λόγω βυζαντινολόγου
και της -όχι σημαντικής- θέσης της στην ακαδημαϊκή ζωή της Γαλλίας. Με άλλα
λόγια παρουσιάζω ό,τι έκρυψαν οι κακούργοι Έλληνες δημοσιογράφοι για να μπορούν
αισχρώς να παραπληροφορούν τον μέσο Έλληνα, 'θαυματουργώς' μετατρέποντας το
κουνούπι σε ... δεινόσαυρο!
Εδώ τελειώνει το εισαγωγικό μου σημείωμα και αρχίζει η προς τον Θεσπρωτό
φίλο σχοινοτενής απάντηση.
------------------------------------------------------------------------
Δεν νομίζω ότι ο Νίκος ασχολήθηκε ποτέ με την Αρβελέρ. Απλά είδε το
συγκεκριμένο βίντεο με την Αρβελέρ το 2019, θυμήθηκε την παλιότερη συζήτησή του
μαζί μου για το θέμα και έτσι ετοίμασε τις δύο αναρτήσεις του, τις οποίες ήδη αναδημοσίευσα.
Βέβαια, ο Νίκος ξέρει ό,τι του έχω πει εγώ, ότι δηλαδή ο σύζυγός της (στον
οποίο οφείλει τμήμα της φήμης της η Αρβελέρ) ήταν ένας Ασκενάζι Χαζάρος
ψευτο-Ιουδαίος Σιωνιστής από την Γερμανία. Και αυτό δείχνει και το επίθετό
τους: είναι αυτό μιας περιοχής στην Γερμανία — της Άρβαϊλερ.
Το τι ξέρεις εσύ ως ‘Αρβελέρ’ είναι απλά η τυπική γαλλική αλλοίωση προφοράς
ξένων γλωσσών και ονομάτων. Οι Γάλλοι είναι ανίκανοι να μάθουν σωστά ξένες
γλώσσες, το Οχάιο το προφέρουν Οϊό και το Μανχάταν … Μανατάν! Να και η
περιοχή (στην Ρηνανία):
https://en.wikipedia.org/wiki/Ahrweiler_(district) Καλό ταξείδι!
Village of Dernau and vineyards, Ahr valley, Ahr, district of Ahrweiler, in Rhineland-Palatinate, Germany.
Δεν την έχω γνωρίσει προσωπικά / συναντήσει πρόσωπο με πρόσωπο ουδέποτε.
Και έχω πολύ μικρή γνώμη γι’ αυτήν. Η βυζαντινολόγος καθηγήτριά μου στην Αθήνα
Αικατερίνη Χριστοφιλοπούλου ήταν πολύ καλλίτερη, αν συγκρίνεις δημοσιεύσεις και
επιστημονικό έργο. Αλλά η Χριστοφιλοπούλου δεν έχανε την ώρα της σε κοινωνικές
εκδηλώσεις. Μερικές φορές, όταν δειπνούσα οικογενειακώς στο GB Corner της
Μεγάλης Βρεταννίας (στην γωνία του ισογείου του εν λόγω ξενοδοχείου) την έβλεπα
να καταφθάνει κατά τις 9:30-10 μμ με τον επίσης καθηγητή (Νομικής) σύζυγό της.
Και χαιρετιόμασταν. Αυτό ήταν όλο. Όχι άχρηστες δεξιώσεις της κακιάς ώρας! https://el.wikipedia.org/wiki/Αικατερίνη_Χριστοφιλοπούλου
Είχαμε βγάλει τα μάτια μας με το βιβλίο αυτό αλλά είχαμε μάθει. Πλην όμως η Αικατερίνη Χριστοφιλοπούλου δεν ήταν μόνον μία εξαιρετική επιστήμονας αλλά και μία υποδειγματικά αξιοπρεπής προσωπικότητα. Όπως και ήταν μία θαυμάσια …. σωφερίνα που οδηγούσε τον επίσης καθηγητή σύζυγό της με το Volkswagen τους στους πιο απρόσιτους αρχαιολογικούς χώρους της Σικελίας και της Ιταλίας, στην Κωνσταντινούπολη και σε πολλές άλλες χώρες και τόπους ήδη την δεκαετία του 1960. “Στο πιο απόμακρο μέρος, θα βρείτε πάντα ένα Γερμανό και ένα Γάλλο”, μου είχε πει. Σωστό αλλά μόνον για την Ευρώπη! Στην Ασία και στην Αφρική περπάτησα συχνά ακόμη και λίγες δεκάδες χιλιόμετρα σε μια μέρα για να πάω σε ένα αρχαιολογικό-ιστορικό χώρο, όπου ήμουν σχεδόν πάντοτε τελείως μόνος.
Εξάλλου, η -εν Ελλάδι υπαρκτή και αλλού ολοσχερώς ανύπαρκτη φήμη- της
Αρβελέρ οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην βλακεία του μέσου Έλληνα (να σε
τσουβαλιάσω; να μη σε τσουβαλιάσω; !!). Η θέση της στην Σορβόννη {πρόεδρος του
Πανεπιστημίου Παρίσι Ι: présidente de l'Université Paris I (Panthéon-Sorbonne) από το 1976 μέχρι το 1981 και από το 1982 μέχρι το 1989
πρύτανις των πανεπιστημίων του Παρισού και πανεπιστημιακή καγκελλάριος: recteur de l'Académie de Paris, chancelier des universités de Paris} ήταν ακαδημαϊκώς
και επιστημονικώς ασήμαντη, ή μάλλον απλά διοικητική-διεκπεραιωτική. Κανένας
επιστημονικός και διανοητικός κολοσσός τύπου
Μποτερό ή Ροντενσόν δεν θα την
καταδεχόταν, διότι η θέση θα του έτρωγε πολύτιμο χρόνο από την έρευνα και τις
δημοσιεύσεις του.
Η ουσία; Η Αρβελέρ δεν ήταν ποτέ ούτε μία σημαντική επιστήμονας που να
ξεχωρίζει — γιατί αυτό στην
Γαλλία θα σήμαινε μία θέση ακαδημαϊκού, δηλαδή εκλογή στην Académie des inscriptions et belles-lettres. Θα της άρεσε της
Αρβελέρ πολύ κάτι τέτοιο, αλλά σίγουρα γνώριζε ότι της ήταν τελείως αδύνατο,
επειδή άλλοι
βυζαντινολόγοι ήταν ανώτεροι.
Η Αρβελέρ δεν ήταν ποτέ καθηγήτρια στο Collège de France
Υπάρχει και κάτι άλλο που είναι εντελώς άγνωστο στην Ελλάδα. Η Σορβόννη
(όπου ήταν καθηγήτρια) ήταν σαφώς ένα πολύ καλό πανεπιστήμιο (και μετά το 1969
και τις συνεπακόλουθες μεταρρυθμίσεις του προέδρου Ζωρζ Πομπιντού, είναι πολλά
καλά πανεπιστήμια), αλλά ΔΕΝ αποτελεί το ανώτατο πανεπιστημιακό-εκπαιδευτικό
ίδρυμα της Γαλλίας. Αυτό είναι το Collège de France (Κολλέγιο της
Γαλλίας), όπου διδάσκουν μόνον ακαδημαϊκοί και όπου στην έδρα της
βυζαντινολογίας δίδασκε ήδη ο (κακός δαίμων της Αρβελέρ) Gilbert Dagron, μικρότερός της
στα χρόνια (του 1932) αλλά ήδη καθηγητής εκεί από το 1975. Αν ενδιαφέρεσαι, το Κολέζ ντε Φρανς ιδρύθηκε
το ... 1530 (οκτώ δεκαετίες μετά την Άλωση της Κωνσταντινουπόλεως)!
Αντίστοιχο ίδρυμα δεν υπάρχει στην Ελλάδα και στις περισσότερες χώρες του
κόσμου: θα ήταν σαν να άνοιγε η Ακαδημία Αθηνών δικό της εκπαιδευτικό ίδρυμα
όπου μόνον ακαδημαϊκοί θα δίδασκαν. Σχετικά:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Gilbert_Dagron
https://www.aibl.fr/membres/academiciens-depuis-1663/article/dagron-gilbert?lang=fr
https://en.wikipedia.org/wiki/Helene_Ahrweiler
https://fr.wikipedia.org/wiki/H%C3%A9l%C3%A8ne_Ahrweiler
Από τους καθηγητές μου και ο Λεκλάν και ο Λαρός και ο Γκαρελί και ο Αντρέ
Κακό (André Caquot) και αργότερα ο Γιογιότ
(Jean Yoyotte) και ο Μισέλ
Ταρντιέ (Michel Tardieu) ήταν καθηγητές στο Collège de France. Αλλά εκεί,
βεβαίως και δεν ήταν δυνατόν να θέσει υποψηφιότητα η Αρβελέρ. Θα κοβόταν στα
προκριματικά. Εκεί ήταν όμως, όπως προανέφερα, καθηγητής από το 1975 ο Νταγκρόν
(τι είπαμε; ο κακός της δαίμονας!). Πρόσεξε, σε παρακαλώ, το r γράφεται μετά το g! Όχι αμέσως μετά
το αρχικό D! Μην τον κάνεις
και ….. Dragon!
Η Αρβελέρ δεν ήταν ποτέ καθηγήτρια στο Institut Catholique
Μεταξύ της Σορβόννης και του Κολέζ ντε Φρανς υπάρχει ένας άλλος, εξίσου
κορυφαίος, γαλλικός εκπαιδευτικός-πανεπιστημιακός θεσμός: το Institut Catholique de Paris. Αυτό είναι ένα
ίδρυμα του οποίου όμοιο είναι επίσης ανύπαρκτο στην
Ελλάδα. Ιδρύθηκε το 1875 ως άμεση συνέπεια του τελικού χωρισμού της Καθολικής
Εκκλησίας από το γαλλικό κράτος. Το αντίστοιχο θα ήταν, αν υπήρχε χωρισμός
Εκκλησίας και κράτους στην Ελλάδα, και στην συνέχεια η Εκκλησία της Ελλάδος
ίδρυε δικό της πανεπιστήμιο (πρόσεξε: όχι απλά ‘Θεολογική Σχολή’!).
Ως ιδιωτικό ίδρυμα, το Καθολικό Ινστιτούτο απαιτεί πανάκριβα δίδακτρα, και
διδάσκει τα πάντα από μαθηματικά και πληροφορική μέχρι ασσυροβαβυλωνιακά και
αιγυπτιακά ιερογλυφικά. Εννοείται ότι, υπό
την υψηλή εποπτεία του Βατικανού, διδάσκει Θεολογία και προετοιμάζει τους
Γάλλους Καθολικούς ιερείς στον ρόλο τους και στην σταδιοδρομία τους. Αλλά αυτό
είναι μόνον μία μικρή πτυχή του ιδρύματος, το οποίο είναι αδελφό με άλλα
ανάλογα σε άλλες πόλεςις της Γαλλίας. Κατά κανόνα
αποτελούσε και αποτελεί το ιησουϊτικό, καθολικό και χριστιανικό αντίβαρο στην
μασωνο-/σιωνιστο-κρατούμενη, αγνωστικιστική-αθεϊστική και ‘λαϊκή’ (laique/laic) μέση, ανώτερη
και ανώτατη γαλλική εκπαίδευση.
Μπορείς να είσαι καθηγητής εκεί και στην Σορβόνη, μπορείς να είσαι εκεί και
ακαδημαϊκός, αλλά δεν μπορείς να είσαι καθηγητής στο Institut Catholique και στο Collège de France. Ξέρεις, είναι
αυτό που λένε …. «Οὐδεὶς δύναται δυσὶ κυρίοις δουλεύειν» (Κατά Ματθαίον ΣΤ’ 24).
Και γι’ αυτό τώρα το αναφέρω όλο αυτό! Επειδή η Αρβελέρ δεν 'δούλεψε'
τελικά σε κανένα από τα δύο αυτά κορυφαία ιδρύματα.
Μία κορυφαία επιστημονική και πνευματική προσωπικότητα
δεν έχει ανάγκη από ... θέσεις: Ζαν Μποτερό και Μαξίμ Ροντενσόν
Τώρα θα μου πεις ότι υπάρχουν και πολλοί, οι οποίοι ουδαμώς ενδιαφέρονται
για μία σταδιοδρομία. Πολύ σωστά. Η πνευματική, μορφωτική, διανοητική και
ακαδημαϊκή αξία ενός ανθρώπου δεν έχει καμμία αντιστοιχία με την όποια τυχόν
θέση θέλει ή δεν θέλει να έχει κάποιος. Εκλογή στην Γαλλική Ακαδημία (πρόσεξε!
Αυτό στα γαλλικά λέγεται Institut de France — όχι Académie française! Η Académie française είναι μόνον μία
από τις πέντε ακαδημίες οι οποίες υπάγονται στο Institut de France) ή εκλογή στο Collège de France είναι μία επίπονη
διαδικασία για τον κάθε υποψήφιο. Πρέπει να επισκεφθείς δεκάδες (ή και -μη
γελάσεις!- εκατοντάδες) ακαδημαϊκούς, να υποβάλεις σε όλους υπόμνημα και
αντίγραφα των έργων σου, και να τους πείσεις ότι, εισερχόμενος, δεν θα ταράξεις
τα εκεί λιμνάζοντα ύδατα και ισορροπίες μελών των διαφόρων ψευτο-στοών. Δεν
είναι ο καθένας διατεθειμένος να σκοτώσει τον χρόνο του και να δαπανήσει φαιά
ουσία για κάτι τέτοιο.
Υπάρχουν κορυφαίοι επιστήμονες οι οποίοι από α-καριερική ή ακόμη και
αντι-καριερική νοοτροπία δεν ασχολήθηκαν ποτέ με το θέμα 'θέσεις', και κανένας
δεν θα αμφισβητούσε το γεγονός ότι ήταν καλλίτεροι των εν Collège de France ή εν Institut de France συναδέλφων τους.
Απολύτως κανένας. Εναργές παράδειγμα ήταν οι δύο κορυφαίοι ασσυριολόγοι
καθηγητές μου, ο Μποτερό (του 1914) και ο Γκαρελί (του 1924). Δεν θα υπήρχε
περίπτωση να ακούσεις από κάποιον ειδικό ή μη ότι ο Γκαρελί ήταν ‘καλλίτερος’
του Μποτερό. Όποιος θα έλεγε κάτι τέτοιο, θα ήταν καταγέλαστος. Ο Μποτερό ήταν
ένας από 2-3 διεθνώς κορυφαίους ασσυριολόγους μαζί με τον Γερμανό Φον Ζόντεν
και τον Σοβιετικό (Ρώσσο) Ντιάκαναφ.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Jean_Bott%C3%A9ro
https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Garelli
https://en.wikipedia.org/wiki/Wolfram_von_Soden
https://en.wikipedia.org/wiki/Igor_M._Diakonoff
Portrait de l’historien spécialiste de la Mésopotamie, Jean Bottéro chez lui dans son bureau en 1992, France. Ο Μποτερό στο σπίτι, βιβλιοθήκη. αρχειοθήκη και γραφείο του
Αλλά ο Μποτερό δεν ήταν ούτε ακαδημαϊκός, ούτε καθηγητής στο Κολέζ ντε
Φρανς. Και αν θα τον διώριζαν εκεί με ένα αυτόματο
μηχανισμό, δεν θα του προσέδιδαν καμμιά παραπάνω αξία. Την αξία, την είχε
μόνος του, την είχαν τα γραπτά και οι δημοσιεύσεις του, την είχαν η διάνοια και
πολυμάθειά του, την είχε η θεωρητική του προσέγγιση στον Άνθρωπο τον προ 4000 ή
5000 ετών. Άφθαστο διαμέτρημα.
Άλλοι προσπάθησαν να συμβιβάσουν μία τεράστια επιστημονική αξία και μία μεγάλη πνευματική
προσφορά με μία προσωπική
φιλοδοξία και ανάδειξη. Παραδείγματα από τους καθηγητές μου υπάρχουν πολλά. Να:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Emmanuel_Laroche
Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι ο Λαρός είχε συμβάλει καθοριστικά στην
αποκρυπτογράφηση των μισών από τις αρχαίες γλώσσες τις οποίες ήξερε! Ακαδημαϊκός
και καθηγητής στο Κολέζ νε Φρανς. Ένα τέρας λεξικογραφίας και ένα δίποδο
κομπιούτερ σημείων, συλλαβογραμμάτων και γραμμάτων αρχαίων γλωσσών.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Caquot
Ο Κακό ήταν μαζί με τον Λεκλάν στην Αβησσυνία το 1956. Ακαδημαϊκός και
καθηγητής στο Κολέζ νε Φρανς. Μία απίστευτα εύκολη μετακίνηση απ’ άκρου εις
άκρον εντός των πλαισίων των σημιτικών γλωσσών: από τα σφηνοειδή χαναανικά
ουγκαριτικά της 2ης προχριστιανικής χιλιετίας, στα αραμαϊκά και στα εβραϊκά,
και μέχρι τα αβησσυνικά γκεζ (Geʽez στα αγγλικά, Геэз στα ρωσσικά και guèze στα γαλλικά — κάποτε χρειαζόταν
να διορθώνω γάλλους φίλους οι οποίοι τα μπέρδευαν με την geuze που είναι κακής
ποιότητας μπύρα!). Επίσης, επί μακρόν ο Κακό ήταν ο σημαντικώτερος Γάλλος
ειδικός για τα Χειρόγραφα του Κουμράν (τα λεγόμενα της Νεκράς Θαλάσσης).
André Caquot – Αντρέ Κακό
Αντρέ Κακό
https://fr.wikipedia.org/wiki/Antoine_Guillaumont
Τυπική περίπτωση για όσα προανέφερα, ο Γκιγιομόν (ειδικευμένος σε συριακά
αραμαϊκά, κοπτικά, ανατολικούς χριστιανισμούς και Ιστορία των
Ανατολικών Εκκλησιών έως την Κίνα και την Μογγολία) ήταν ακαδημαϊκός, αλλά
επειδή ήταν καθηγητής στο Καθολικό
Ινστιτούτο, δεν ήταν δυνατόν να είναι και στο Κολέζ ντε Φρανς.
Αντουάν Γκιγιομόν
Επίσης:
https://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Yoyotte
Ζαν Γιογιότ
Γιογιότ: μανιακός καπνιστής και εκπληκτικός γνώστης του αιγυπτιακού Κάτω Κόσμου
https://fr.wikipedia.org/wiki/Michel_Tardieu_(historien)
Άλλο τυπικό παράδειγμα κορυφαίου επιστήμονα και πνευματικού ανθρώπου ολότελα
αδιάφορου για εκλογές και θέσεις, όπως ο Μποτερό, ήταν ο Μαξίμ Ροντενσόν. https://fr.wikipedia.org/wiki/Maxime_Rodinson
Από αραβικά και γκεζ σε τουρκικά, ρωσσικά και εβραϊκά, περνώντας από αρχαία
ελληνικά, λατινικά και γερμανικά, ήταν ένας γλωσσολόγος, ιστορικός, φιλόλογος
και κοινωνιολόγος που μιλούσε, έγραφε, διάβαζε και καταλάβαινε πάνω από 25
ζωντανές ή νεκρές γλώσσες. Πολύ περισσότερο, αποτελούσε ένα ζωντανό θρύλο της
πολιτικής ζωής, επειδή είχε εκδιωχθεί (στα τέλη του 1950) από το ΚΚΓ, όταν
ήσκησε κριτική κατά της ΕΣΣΔ, και επειδή είχε, αν και Ασκενάζι Χαζάρος
ψευτο-Ιουδαίος Σιωνιστής και παιδί γονιών χαμένων στο Άουσβιτς, γράψει
λιβέλλους εναντίον του ψευδο-κράτους Ισραήλ, παρουσιάζοντάς το ως
αποικιοκρατικό παρασκεύασμα και καταγγέλλοντας τον σιωνισμό ως μία μορφή εθνικισμού
η οποία λειτουργούσε ως νερο-κουβαλητής του αντισημιτισμού και του μαοϊσμού. Τι
θα προσέθετε σε ένα τέτοιο άτομο μία θέση στο Institut de France ή στο Collège de France; Τίποτα!
Το 1979, οι μισοί μουσουλμάνοι συμφοιτητές μου υποστήριζαν τον Χομεϊνί και
οι άλλοι μισοί τον Μαξίμ Ροντενσόν.
Μαξίμ Ροντενσόν, Σιμόν ντε Μπωβουάρ, Ρεζίς Ντεμπρέ και πολλά άλλα κορυφαία στελέχη της Γαλλικής Αριστεράς
Κοινό χαρακτηριστικό των κορυφαίων επιστημόνων και αδέσμευτων πνευματικών
ανθρώπων, οι οποίοι αδιαφορούν για σταδιοδρομίες αλλά δημοσιεύουν έργα τα οποία
ανοίγουν νέους ορίζοντες και αφήνουν εποχή; Και ο Μποτερό και ο Ροντενσόν είχαν
μία μανία να μελετούν, να δημοσιεύουν και να διδάσκουν σε σεμινάρια ... textes culinaires, δηλαδή κείμενα
μαγειρικής!
Αλλά βέβαια, για να επιστρέψω στην Αρβελέρ, την οποία τόσο πολύ συμπαθείς,
αυτή είχε φιλοδοξίες για σταδιοδρομία αλλά δεν είχε τις διαστάσεις που
απαιτούντο για ένα Institut de France ή ένα Collège de France. Και πάλι αυτό δεν λέει τίποτα εναντίον της. Ήταν μία
καλή επιστήμονας ανάμεσα σε πλήθη καλών επιστημόνων. Αλλά δεν είχε τίποτα το
ξεχωριστό. Δηλαδή δεν δημοσίευσε κάτι που να ανατρέπει καθεστηκυίες απόψεις και
πεποιθήσεις, ανοίγοντας νέους ορίζοντες. Η διατριβή της για τον βυζαντινό στόλο
ήταν επιεικώς καλή.
Αμφιβάλλω αν μπορεί να υπάρξει 'βυζαντινολόγος' χωρίς να γνωρίζει
τέλεια τουλάχιστον ένα συνδυασμό δύο από τις επόμενες εννέα ιστορικές γλώσσες:
συριακά αραμαϊκά, αραβικά, κοπτικά, λατινικά,
μέσα περσικά, φαρσί
περσικά, τσαγατάι ή οθωμανικά τουρκικά, αρμενικά
και γεωργιανά. Και δεν εννοώ να τις έχουν μάθει ως ξένες γλώσσες αλλά να
μπορούν να δουλέψουν, μεταφράσουν και ερμηνεύσουν ιστορικά κείμενα. Τα λατινικά της
Αρβελέρ δεν επαρκούν για τέτοιες απαιτήσεις. Γι’ αυτό και πιστεύω τελικά ότι
από ένα σημείο και ύστερα η ίδια θέλησε να κάνει μία δεύτερη σταδιοδρομία στην
Ελλάδα, όπου μεγαλύτερο ρόλο έπαιζαν οι δημόσιες σχέσεις παρά η επιστημονική
έρευνα και εξερεύνηση. Θα μου πεις ότι έτσι εβούλιαξε στον εκεί βούρκο, αλλά θα
σου απαντήσω ότι στους τυφλούς βασιλεύουν οι μονόφθαλμοι.
Η Αρβελέρ δεν ήταν ποτέ ακαδημαϊκός
Μια και αναφέρθηκα σε ορισμένα ακαδημαϊκά ιδρύματα της Γαλλίας, πρέπει εδώ
να αποσαφηνίσω κάτι:
Η Γαλλική Ακαδημία λέγεται Institut de France. Αυτή
υποδιαιρείται σε πέντε ακαδημίες, δηλαδή τις εξής:
- l'Académie française (40 membres)
- l'Académie des inscriptions et belles-lettres (55 membres)
- l'Académie des sciences (263 membres)
- l'Académie des beaux-arts (63 membres)
- l'Académie des sciences morales et politiques (50 membres).
Και όπως προανέφερα, η Académie française είναι μόνον ένα
από τα πέντε τμήματα της Γαλλικής Ακαδημίας. Και είναι αυτό όπου εκλέγονται ως
μέλη λογοτέχνες και πνευματικοί άνθρωποι με έργο σημαντικό για την γαλλική
γλώσσα. Από κει και πέρα, οι ανθρωπιστικές επιστήμες εκπροσωπούνται από την Académie des inscriptions et belles-lettres, οι θετικές
επιστήμες από την Académie des sciences, οι Πολιτικές
Επιστήμες και τα Οικονομικά από την Académie des sciences morales et politiques, και οι Καλές
Τέχνες από την Académie des beaux-arts.
Ο Ντυροζέλ ήταν μέλος της Γαλλικής Ακαδημίας (membre de l'institut) στην σειρά Académie des sciences morales et politiques. Η Αρβελέρ, αν θα
γινόταν ποτέ ακαδημαϊκός, αυτό θα συνέβαινε στην Académie des inscriptions et belles-lettres (Ακαδημία
Επιγραφών και Καλών Γραμμάτων).
Institut de France: η Γαλλική Ακαδημία
Εισαγωγικά σε σχέση με όλα αυτά:
https://www.institutdefrance.fr/
https://fr.wikipedia.org/wiki/Institut_de_France
https://en.wikipedia.org/wiki/Institut_de_France
https://www.college-de-france.fr/site/college/index.htm
https://fr.wikipedia.org/wiki/Coll%C3%A8ge_de_France
https://en.wikipedia.org/wiki/Coll%C3%A8ge_de_France
https://www.icp.fr/ και https://en.icp.fr/
https://fr.wikipedia.org/wiki/Institut_catholique_de_Paris
https://en.wikipedia.org/wiki/Institut_Catholique_de_Paris
Τώρα, αν με τα προαναφερμένα σε έκανα να καταλάβεις ότι η Αρβελέρ, αν και
μία καλή επιστήμων της σειράς, δεν ήταν κάτι το ιδιαίτερο στο πνευματικό,
ακαδημαϊκό, επιστημονικό και μορφωτικό στερέωμα της Γαλλίας και ότι δεν θα
υπήρχε ούτε μία περίπτωση να εκλεγεί ακαδημαϊκός και καθηγήτρια στο ύπατο
εκπαιδευτικό ίδρυμα της Γαλλίας, το Κολέζ ντε Φρανς, όλα αυτά είναι αληθή και
πραγματικά, πλην όμως δεν δίνουν και την πλήρη εικόνα της όλης κατάστασης.
Η ακαδημαϊκή κορυφή της κορυφής στην Γαλλία
Υπεράνω όλων των προαναφερμένων επιπέδων υπάρχει και ένα ακόμη! Αυτό που
λέμε «η κορυφή της κορυφής». Μιλάμε για απειροελάχιστα πλέον άτομα, τα οποία
καταφέρνουν να φθάσουν εκεί, πρώτον διότι οι θέσεις είναι ελάχιστες και
δεύτερον επειδή οι θέσεις προσφέρονται εφ’ όρου ζωής. Οπότε, για να καταφέρεις
να εκλεγείς σε μία τέτοια θέση, πρέπει και να έχεις την τύχη να ζήσεις
περισσότερο και να πέσεις στην σπάνια συγκυρία να πεθάνει κάποιος όταν εσένα
δεν θα σε έχουν πάρει τα χρόνια. Είναι δηλαδή κάτι σαν τους υποψήφιους πάπες:
στα 78 σου μπορεί ενδεχομένως να εκλεγείς. Στα 88 σου, κανένας δεν θα σε
υποστηρίξει.
Αναφέρομαι βέβαια στην Γαλλική Ακαδημία (Institut de France) και στα ήδη λεπτομερειακώς
απαριθμημένα πέντε τμήματά της. Το καθένα από αυτά διοικείται από ένα Ισόβιο
Γραμματέα (Secrétaire perpétuel / Permanent Secretary), ο οποίος
κατέχει την θέση αυτή διά βίου. Αυτοί οι πέντε secrétaires perpétuels είναι τα θεσμικώς κορυφαία άτομα της
γαλλικής ακαδημαϊκής και επιστημονικής ζωής. Προσωπικά είμαι ιδιαίτερα τυχερός
που έτυχε να έχω δύο τέτοια άτομα ως καθηγητές (κάτι το απίθανα σπάνιο για
φοιτητή), δηλαδή τον αιγυπτιολόγο Λεκλάν (στον οποίο αναφέρθηκα και πιο πάνω
και σε παλιότερο κείμενό μου στα αγγλικά / https://www.academia.edu/50215023/My_Studies_and_Explorations_from_J_Leclant_and_M_Rodinson_to_the_Oromo_Amhara_Divide_through_Egypt_s_25th_Dynasty_Pre_Islamic_Yemen_Himyar_and_Gregentius_of_Taphar) και την σοβιετολόγο Ελέν Καρέρ Ντ’ Ανκός. Αυτό συνέβηκε
επειδή στα μεταπτυχιακά μου εσπούδασα και Ιστορία – Φιλολογία –Αρχαιολογία και
Πολιτικές Επιστήμες – Οικονομικά.
Ως αιγυπτιολόγος, ο Λεκλάν εκλέχθηκε το 1974 ως ακαδημαϊκός στην Académie des inscriptions et belles-lettres και το 1983
εκλέχθηκε ισόβιος γραμματέας — θέση στην οποία
παρέμεινε για 28 χρόνια μέχρι τον θάνατο
το 2011 (σε ηλικία 91 ετών). Σχετικά:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Jean_Leclant
https://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Leclant
Για την γεωργιανής (από πατέρα) και ρωσσικής-γερμανικής (από μητέρα) καταγωγής
καθηγήτριά μου στο Institut d'études politiques de Paris (1980-1981, όπου
επήρα μαζί της ένα DEA σε σοβιετολογία),
πρώην ευρωβουλευτή, φίλη του Ζακ Σιράκ και του Βλάντιμιρ Πούτιν, Ελέν Καρέρ ντ’ Ανκός
(γεννημένη το 1929), έχω να πω ότι την γνώρισα στην πιο παραγωγική
(συγγραφικώς) περίοδο της ζωής της. Εκλέχτηκε ακαδημαϊκός το 1990 (στην Académie française για την
συγγραφική και όχι την καθαυτό επιστημονική της συμβολή — αλλοιώς θα της
αναλογούσε μία θέση στην Académie des sciences morales et politiques, όπου ήταν και ο
δάσκαλός της Ζαν Μπατίστ Ντυροζέλ, και ήταν η πρώτη
γυναίκα η οποία εκλέχθηκε ισόβια γραμματέας (το 1999) ενός από τα πέντε τμήματα
της Γαλλικής Ακαδημίας (Institut de France).
https://www.academie-francaise.fr/les-immortels/helene-carrere-dencausse
https://ru.wikipedia.org/wiki/Каррер_д’Анкосс,_Элен
https://fr.wikipedia.org/wiki/H%C3%A9l%C3%A8ne_Carr%C3%A8re_d%27Encausse
https://en.wikipedia.org/wiki/H%C3%A9l%C3%A8ne_Carr%C3%A8re_d%27Encausse
Ελέν Καρέρ ντ’ Ανκός και Βλάντιμιρ Πούτιν
Helene Carrere d’Encausse. Historiadora, escritora. Secretaria Perpetua de la Academia de la lengua francesa desde 1999. Primera mujer elegida en ese puesto. En la biblioteca del “Institut de France”. Paris, Francia. 8/06/2021
Helene Carrere d’Encausse poses in the Institut de France library prior to an annual public session at the Academie francaise in Paris, France, December 1, 2016
Ο φίλος μου ο Νίκος είχε γράψει σε κάποια κείμενά του πολλά από όσα του είχα πει για αυτήν την (συμπτώσεις!!) μαθήτρια του καθηγητή μου (!! η Καρέρ ντ’ Ανκός πέρασε το ντοκτορά ντ’ ετά / doctorat d'État / υφηγεσία της με τον Μαξίμ Ροντενσόν, και εννοείται ότι -όπως και κείνος- ξέρει άπταιστα τουρκικά). Θα βρω τα κείμενα του Νίκου εκείνα, τα οποία επίσης αναφέρονται σ’ εμένα, και θα τα αναδημοσιεύσω. Υποθέτω ότι, αν δεν γνωρίζεις την «grande Hélène», όπως πολλοί την αποκαλούσαν από τα τέλη του 80 (εννοώντας την Καρέρ ντ’ Ανκός και …. όχι την Αρβελέρ), σίγουρα θα ξέρεις την μικρότερη σε ηλικία ξαδέρφη της! Έχει το πατρικό επώνυμο της καθηγήτριάς μου, … ზურაბიშვილი. Ω! Ξέχασα! Δεν έχεις ιδέα από γεωργιανά ακόμη. Ίσως στο μέλλον! Ελληνικά λοιπόν: Ζουραμπισβίλι!
Ακριβώς! Η σημερινή πρόεδρος της Γεωργίας, Σαλώμη Ζουραμπσβίλι, παραιτήθηκε
από την γαλλική της υπηκοότητα για να εκλεγεί πρόεδρος. Παλαιότερα, είχε
χρηματίσει υπουργός Εξωτερικών της Γεωργίας, ενώ για μία σύντομη περίοδο ήταν
ταυτόχρονα και υπάλληλος του Γαλλικού Υπουργείου Εξωτερικών (κάτι που απετέλεσε
την κύρια σταδιοδρομία της).
Σαλώμη Ζουραμπισβίλι: μία γεωργιανής καταγωγής γαλλίδα, πρόεδρος της Γεωργίας
Όταν λοιπόν με το καλό μάθεις και γεωργιανά, θα διαβάσεις και αυτό για την
καθηγήτριά μου:
https://ka.wikipedia.org/wiki/ელენ_კარერ_დ%27ანკოსი
όπως και αυτό για την ξαδέρφη της:
https://ka.wikipedia.org/wiki/სალომე_ზურაბიშვილი
Μέχρι τότε αυτά είναι καλά:
https://en.wikipedia.org/wiki/Salome_Zourabichvili
Ακόμη και η αγγλική wikipedia δημοσιεύει τα των οικογενειακών σχέσεων των
δύο Ζουραμπισβίλι.
https://en.wikipedia.org/wiki/Salome_Zourabichvili#Early_life_and_education
Η Αρβελέρ δεν υπερασπίσθηκε τον Ντυροζέλ, όταν γινόταν ο
μεγάλος θόρυβος
Αλλά, εγώ θυμάμαι πολύ καλά ότι το 1989-1990, όταν ξέσπασε η όλη φασαρία
και φυσικά η Αρβελέρ ήταν ήδη σύμβουλος της Εκδοτικής Αθηνών (με την οποία
συνεργαζόμουν τακτικά και σε πολλούς τόμους από το 1985), εκείνη ετήρησε σιγήν
ιχθύος. Θυμάμαι ότι είχα προσπαθήσει τότε να ερμηνεύσω την στάση της αυτή με
βάση τις σπουδές μου στην αιγυπτιολογία.
Δόξω τω Θεώ (ή μάλλον δόξα τω Ρα) είχα πολύ καλά μελετήσει τον Οσίρειο Μύθο
και την εννεαδική κοσμοθεωρία της Ιουνού (Ηλιούπολης), από την οποία αργότερα
προέκυψε ο Ισιδισμός, ο οποίος -στα Ανατολιστικά (και όχι ‘Ελληνιστικά’) Χρόνια
(όπως διαστρβλωτικά πολλοί αποκαλούν)- είχε διαδοθεί εκτεταμένα σε Ελλάδα,
Ρώμη, Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία και την υπόλοιπη Ευρώπη, ολότελα σβύννοντας τις
παλαιότερες ντόπιες θρησκείες. Κατά το αφηγηματικό τμήμα του Οσιρείου Μύθου
(για τον οποίο τόσο σεβασμό εξέφρασε ο Πλούταρχος, αρχιερέας του Μαντείου των
Δελφών, ώστε να συγγράψει ολόκληρο έργο Περί Ίσιδος και Οσίριδος), αφού ο Σηθ
κατακομμάτιασε το Οσίρειο Σώμα, διασκόρπισε τα μέλη και η Ίσιδα άρχισε την
απεγνωσμένη προσπάθειά της ανακάλυψης και συλλογής των μελών αυτών με σκοπό την
επανασύσταση του Οσιρείου Σώματος. Όμως τότε έγινε αντιληπτό ότι από όλα τα
μέλη έλειπε μόνον το ανδρικόν μόριον (το οποίο στα αρχαία ελληνικά επίσης
λέγεται αιδοίον).
Έτσι κατέληξα στο συμπέρασμα ότι η Αρβελέρ τηρούσε σιγήν ιχθύος επειδή ίσως
είχε καταπιεί κάτι.
Εδώ θα βρεις το απόσπασμα από την 18η παράγραφο του Περί Ίσιδος και
Οσίριδος του Πλουτάρχου:
Μόνον δὲ τῶν μερῶν τοῦ Ὀσίριδος τὴν Ἶσιν οὐχ εὑρεῖν τὸ αἰδοῖον· εὐθὺς γὰρ εἰς τὸν ποταμὸν ῥιφῆναι καὶ γεύσασθαι τόν τε λεπιδωτὸν αὐτοῦ καὶ τὸν φάγρον καὶ τὸν ὀξύρυγχον, {ὡς} οὓς μάλιστα τῶν ἰχθύων ἀφοσιοῦσθαι· τὴν δ´ Ἶσιν ἀντ´ ἐκείνου μίμημα ποιησαμένην καθιερῶσαι τὸν φαλλόν, ᾧ καὶ νῦν ἑορτάζειν τοὺς Αἰγυπτίους.
https://el.wikisource.org/wiki/Περί_Ίσιδος_και_Οσίριδος_(Πλούταρχος)
https://en.wikisource.org/wiki/Plutarch%27s_Moralia_(Loeb)/Isis_and_Osiris#18
http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A2008.01.0239
https://en.wikipedia.org/wiki/Osiris
https://en.wikipedia.org/wiki/Osiris_myth#Death_and_resurrection_of_Osiris
Νάτος και ο αιγυπτιακός ιχθύς Μετζέντ, …. ο άτιμος!
https://en.wikipedia.org/wiki/Medjed_(fish)
Τώρα μπορεί η προσέγγισή μου αυτή να είναι εσφαλμένη και η τοποθέτησή μου ενδεχομένως
λαθεμένη.
Ίσως η εν Ελλάδι ασκόπως περιδιαβαίνουσα Αρβελέρ να μην είχε καταπιεί ό,τι
πρόλαβαν και άρπαξαν ο φάγρος και ο οξύρρυγχος. Σωστά.
Τότε όμως θα έχει μάλλον καταπιεί την κάμηλον — κάτι που είναι απείρως χειρότερον.
Αυτό θυμίζει λίγο το καινοδιαθηκικό (Κατά Μαθαίον ΚΓ’ 24):
ὁδηγοὶ τυφλοί, οἱ διυλίζοντες τὸν κώνωπα, τὴν δὲ κάμηλον καταπίνοντες!
Σε αφήνω εσένα, φίλε μου, να αποφασίσεις ποια ερμηνεία, αιγυπτιακή οσίρεια
ή βιβλική ιησουϊκή, αφορά την περίπτωση.
Εγώ είμαι τόσο μακριά από εκείνο τον θεοκατάρατο τόπο, ώστε όλα τα παλιά να
έχουν πάψει να με απασχολούν.
Και τα παρόντα εκεί διαδραματιζόμενα με πείθουν ότι έχω μόνον ένα
ουσιαστικό πράγμα να κάνω στην ζωή μου: να απομακρυνθώ ακόμη περισσότερο.
Όσο για το τι είπε η Αρβελέρ είπε αναφορικά με την ναυμαχία της Σαλαμίνας,
ειλικρινά ούτε εγώ νοιάζομαι, ούτε και ο φάγρος και ο οξύρρυγχος! Για
τον θέμα αυτό έγραψε ο Πλούταρχος το Περί Ηροδότου κακοηθείας, ολοσχερώς και
αμετακλήτως σβύννοντας τον τρισάθλιο προδότη της Καρίας και την γελοία ψευδοϊστορία
του.
https://el.wikisource.org/wiki/Περί_της_Ηροδότου_κακοηθείας_(Πλούταρχος)
Ο Ρα μαζί σου — και μακριά από την
Αρβελέρ και τα βρωμερά και διεφθαρμένα υποκείμενα, τα
οποία την κολακεύουν για να αρπάξουν κανένα ψαροκόκκαλο από τα όσα της πετάνε
ψευτο-Έλληνες Λονδρέζοι εφοπλιστές, οι
οποίοι είναι οι μόνοι πραγματικοί προωθητές και διακινητές του ανύπαρκτου
ελληνισμού, του ελληνοκεντρικού ρατσισμού, του αντιτουρκισμού, του εθνικισμού, και της κάθε
διανοητικής μόλυνσης.
Θυμήσου τον φάγρο και τον οξύρρυγχο, και
τρέμε!
Σαμσαντίν
No comments:
Post a Comment