Sunday, August 15, 2021

Ηράκλειος και Μωάμεθ – Τι θα συνέβαινε διεθνώς, αν το 628 μ.Χ. η Ρωμανία εκουσίως γινόταν Ισλαμική Αυτοκρατορία

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΣΗΜΕΡΑ ΑΝΕΝΕΡΓΟ ΜΠΛΟΓΚ “ΟΙ ΡΩΜΙΟΙ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ” 

Το κείμενο του κ. Νίκου Μπαϋρακτάρη είχε αρχικά δημοσιευθεί την 17η Σεπτεμβρίου 2018.


Ηράκλειος και Μωάμεθ – Τι θα συνέβαινε διεθνώς, αν το 628 μ.Χ. η Ρωμανία εκουσίως γινόταν Ισλαμική Αυτοκρατορία


https://greeksoftheorient.wordpress.com/2018/09/17/ηράκλειος-και-μωάμεθ-τι-θα-συνέβαινε-δ/  

======================== 

Ηράκλειος και Μωάμεθ – Τι θα συνέβαινε διεθνώς, αν το 628 μ.Χ. η Ρωμανία εκουσίως γινόταν Ισλαμική Αυτοκρατορία

 greeksoftheorient History & Ancient Civilizations - Ιστορία & Αρχαίοι Πολιτισμοί, Αρχαία Ελλάδα κι Αρχαίοι Ανατολικοί Πολιτισμοί, Ανατολή & Δύση - Orient & Occident, Ιράν - Περσία, Ιστορία - History, Ρωμανία - Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, Σχετικά με τον καθ. Μουχάμαντ Σαμσαντίν Μεγαλομμάτη, Τουρκόφωνα έθνη και κράτη - Turkic nations & states, ισλάμ, Orientalism - Οριενταλισμός, Ανατολιστικές Επιστήμες September 17, 2018 2 Minutes

Σε τεράστιο απαντητικό σχόλιο, ο Έλληνας ανατολιστής ιστορικός, καθ. Μουχάμαντ Σαμσαντίν Μεγαλομμάτης συζητάει σειρά εντελώς αγνώστων στην Ελλάδα θεμάτων, όπως η διάδοση ανατολικών, αφρο-ασιατικών θρησκειών στην Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία και γενικώτερα στην Ευρώπη, φαινόμενα πολυγλωσσίας στον ισλαμικό κόσμο και την τεράστια σημασία των περσικών για τους Τούρκους, καθώς και τις σχέσεις εθνοφυλετικής ταυτότητας, ‘νοοτροπίας’, κοσμοθεωρίας, θρησκείας και πνευματικότητας.

 

Το πιο ενδιαφέρον ωστόσο σημείο του σχολίου του κ. Μεγαλομμάτη αφορά την επικοινωνία του Μωάμεθ με τον αυτοκράτορα Ηράκλειο το 628, όταν ο προφήτης του Ισλάμ βρισκόταν ακόμη στην Μεδίνα. Ο Μωάμεθ είχε στείλει επιστολές με διάφορους αντιπροσώπους του προς τους σημαντικούς ηγεμόνες του τότε κόσμου, όπως τον αυτοκράτορα της Ρωμανίας, τον Σάχη του Ιράν, τον διοικητή της Αιγύπτου, τον Νέγκους της Αξώμης στην Αβησσυνία, κλπ.

 

Ο Ταμπαρί, κορυφαίος ιστορικός των ισλαμικών χρόνων, διαλαμβάνει διά μακρών το θέμα και, αν κι ο ίδιος Πέρσης, σημειώνει χαρακτηριστικά την διαφορά στην αντίδραση προς την επιστολή εκ μέρους του βασιλέως και του σάχη. Ο Ηράκλειος αντιμετώπισε την μουσουλμανική αποστολή με τακτ, αυτοσυγκράτηση κι ευγένεια. Αντίθετα, ο Χοσρόης Β’ Παρβέζ έσκισε την επιστολή που είχε αποσταλεί σ’ αυτόν και ζήτησε από τον Μπαδάν, διοικητή της Υεμένης (η οποία ήταν περσική επαρχία), να εκστρατεύσει κατά των Αράβων (διαταγή που δεν εκτελέστηκε, και αντίθετα, δυο χρόνια αργότερα το 630, ο Μπαδάν προσχώρησε όπως κι όλοι οι Υεμενίτες στο Ισλάμ, αποδεχόμενος το κήρυγμα του Αλί, γαμπρού του Μωάμεθ, στην Σανάα).

 

Μια τέτοια υπόθεση αντιμετωπίζεται – νομίζω διεθνώς – για πρώτη φορά! Ο κ. Μεγαλομμάτης εξετάζει τις συνέπειες μιας (αναπάντεχης) αποδοχής της επιστολής του Μωάμεθ και προσχώρησης του Ηρακλείου στο Ισλάμ! Πρόκειται βέβαια για θεωρητική υπόθεση, αλλά οι επιπτώσεις θα ήταν κοσμοϊστορικές και φαίνεται ότι θα ήταν πολύ ευνοϊκές για την Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία.

 

Γιατί δεν έγινε κάτι τέτοιο; Πιθανώτατα επειδή το κεφάλαιο των χριστολογικών ερίδων είχε επί μακρόν συνταράξει την αυτοκρατορία, κι ο Ηράκλειος δεν ήθελε να προξενήσει μια επιπλέον αναταραχή. Αλλά από τα πρώιμα ιστορικά κείμενα Ρωμιών χρονογράφων σχετικά με τα γεγονότα της Αραβίας αντιλαμβανόμαστε ότι στα Ιεροσόλυμα, στην Αντιόχεια, στην Αλεξάνδρεια και στην Κωνσταντινούπολη οι πρώτες πληροφορίες, τα πρώτα ακούσματα περί του φαινομένου του Ισλάμ, ενόσω ακόμη ζούσε ο Μωάμεθ, είχαν δημιουργήσει την εντύπωση ότι δεν ήταν μια ‘νέα θρησκεία’ (όπως πολλοί νομίζουν σήμερα) αλλά μια επιπλέον χριστολογική έριδα, μια ακραία μορφή νεστοριανισμού.





Πως είδε Φράγκος καλλιτέχνης του 12ου αιώνα την σύγκρουση Ηρακλείου και Χοσρόη Β’ Παρβέζ. Η σκηνή είναι αλληγορική, διότι οι δύο ηγεμόνες δεν αντίκρυσαν ποτέ ο ένας τον άλλο πρόσωπο με πρόσωπο.



Νόμισμα του Χοσρόη Β’ Παρβέζ

 



Τα σύνορα Ρωμανίας και Ιράν

Αναδημοσιεύω εδώ το αρχικό σχόλιο του κ. Μεγαλομμάτη, τις ερωτήσεις που του έθεσε ένας φίλος, την μακροσκελή απάντηση του Έλληνα ανατολιστή, και το δικό μου απαντητικό σχόλιο στις ερωτήσεις του φίλου. Εγώ είχα απαντήσει νωρίτερα, αλλά ο κ. Μεγαλομμάτης απάντησε μόλις σήμερα. Προσθέτω τίτλους ανά ενότητα. Το μακροσκελές σχόλιο αποτελούσε μια ενότητα. Ο διάλογος έγινε σε βίντεο ανεβασμένο στο ΥΤ. Ex Oriente Lux είναι το ΥΤ κανάλι του κ. Μεγαλομμάτη.

 



Πως είδε το 1452 ο Piero della Francesca την σύγκρουση Ηράκλειου και Χοσρόη Β΄Παρβέζ – πάνω από 800 χρόνια μετά την μάχη της Νινευή.

 

Δημήτρης Κιτσίκης: η Υπέρβαση στα Ελληνοτουρκικά θα γίνει έτσι!  

https://www.youtube.com/watch?v=tD5XsQ2ou5o

 

============================== 

 

 


Ex Oriente Lux

Καταλαβαίνω ότι η προσοχή πρέπει να εστιασθεί στα επί μέρους σημεία και ότι η κάθε λεπτομέρεια παίζει ένα βαρύνοντα ρόλο. Αλλά όσοι μένουν εκεί χάνουν τον γενικώτερο ορίζοντα και συνεπώς δεν καταλαβαίνουν τι συμβαίνει. Και η πραγματική σημασία της λεπτομέρειας δεν είναι αυτή καθ’ εαυτή αλλά εκείνη την οποίαν το γενικώτερο πλαίσιο κι ο ορίζοντας της δίνουν. Η σωστή πρόσληψη του μακρόκοσμου και του μικρόκοσμου δίνει την ισορροπημένη εκτίμηση. Και στην Ελλάδα, αναφορικά με τα ελληνοτουρκικά, μόνον ο κ. Κιτσίκης διαθέτει αυτή την ικανότητα. Όλων των άλλων οι γνώμες είναι κατ’ ουσίαν άγονες εθνοκτονικές φαντασιώσεις.

 

Εξαιρετική ανάρτηση, Νίκο! Και να σου πω και δημόσια ό,τι σου έχω πει πολλές φορές κατ’ ιδίαν: αν ο κ. Κιτσίκης ήταν με σύμφωνη γνώμη και πάγια θέση όλων των κομμάτων ένας εξωκοινοβουλευτικός, υπερκομματικός, μόνιμος υπιουργός εξωτερικών με πλήρη ελευθερία κινήσεων από το 1980 και μετά, ο κόσμος τον οποίο ξέρεις μεταξύ Ιταλίας και Ινδίας θα ήταν πολύ διαφορετικός.

 

 

 

Aristeidis Lykas

Καλησπέρα από την Κύπρο. Επιτρέψτε μου να διαφωνήσω με την άποψη σας πως αν οι Ελληνες είχαν εξισλαμιστεί τότε τα ελληνικά θα είχαν γίνει η κύρια γλώσσα διδαχής της μουσουλμανικής θρησκείας. Πέρα από το γεγονός πως η Καινή Διαθήκη γράφτηκε στα ελληνικά, η χριστιανική θρησκεία είναι ένα κράμα της ιουδαικής και της ελληνικής mentalität. Σημείωση ο όρος “judeo-christian civilization” είναι χωρίς νόημα. Ο όρος “judeo-greek civilization” όμως, αν υπάρχει ακόμα κάτι τέτοιο εκτός Ρωσσίας, έχει νόημα βαθύ.

 

 

Ex Oriente Lux

Καλημέρα από Κουργκάν, Δυτική Σιβηρία. Ευχαριστώ για την ερώτηση και με συγχωρείτε αλλά ήμουν σχεδόν σε όλο το μεσοδιάστημα χωρίς σύνδεση με το ιντερνέτ στην Αφρική. Με ειδοποίησε ο φίλος Νίκος για το σχόλιο. Και επρόσεξα ήδη την απάντησή του στο σχόλιό σας αυτό όπου μάλιστα αναφέρεται σε παλαιότερες δημοσιεύσεις μου στην Ελλάδα και σε πιο πρόσφατες συζητήσεις μου με εκείνον. Στα όσα λέει με καλύπτει.

Το τι με ερωτάτε είναι ολότελα άσχετο με το δικό μου σχόλιο αναφορικά με το βίντεο το οποίο αναφέρεται στα ελληνοτουρκικά.

 

1. ΕΞΙΣΛΑΜΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΡΩΜΑΙΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

Μου αποδίδετε λόγια, τα οποία ουδέποτε έχω πει, ότι δηλαδή “αν οι Ελληνες είχαν εξισλαμιστεί τότε τα ελληνικά θα είχαν γίνει η κύρια γλώσσα διδαχής της μουσουλμανικής θρησκείας”.

Αυτό μπορεί να διορθωθεί ωστόσο εύκολα και η πρόταση μπορεί να γίνει σωστή με μια μικρή προσθήκη:

“αν οι Ελληνες είχαν εξισλαμιστεί, τότε τα ελληνικά θα είχαν γίνει η κύρια γλώσσα διδαχής της μουσουλμανικής θρησκείας για τους Έλληνες”.

Αυτό θα ήταν σωστό, αν και σε καμμιά περίπτωση Έλληνες δεν θα μπορούσαν να εξισλαμιστούν, πολύ απλά επειδή Έλληνες δεν υπήρχαν, όταν κηρύχθηκε το Ισλάμ στις αρχές του 7ου αιώνα. Εννοείτε στο σχόλιό σας κατοίκους της Ρωμανίας, όπως απεκαλείτο ήδη από τα χρόνια του Ηρακλείου η Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Αυτοί ήταν Ρωμαίοι, Ρωμιοί αν θέλετε, αλλά σε καμμιά περίπτωση Έλληνες.

Την ονομασία αυτή, αν τους μιλούσατε προσωπικά, θα καταλαβαίνατε ότι την εθεωρούσαν ως αίσχιστη προσβολή. Οπότε, δεν μπορείτε να τους αποκαλείτε με τους όρους της δικής σας συνωμοσίας, λάθους ή άγνοιας, αν θέλετε να αναζητείτε την Αλήθεια. Αποκαλέστε τους όπως εκείνοι ονόμαζαν εαυτούς.

Ωστόσο, η πρότασή σας, όπως διατυπώθηκε (χωρίς την δική μου προσθήκη), δίνει την εντύπωση ότι, αν οι Ρωμιοί είχαν εξισλαμισθεί,  τα ρωμαίικα (αυτά που αποκαλείτε “ελληνικά”) θα είχαν γίνει “η κύρια γλώσσα διδαχής της μουσουλμανικής θρησκείας” μέσα στον ισλαμικό κόσμο! Αυτό έχουμε κάθε λόγο να πιστεύουμε ότι δεν θα γινόταν. Είναι μια υποθετική περίπτωση, αλλά έχουμε παραδείγματα, όπως τις διάφορες τουρκικές (Turkic) γλώσσες (σελτζουκικά, οθωμανικά, αζερικά, ουζμπεκικά, κα), τα ταταρικά, ή ακόμη τα ουρντού, τα βερβερικά, τα σομαλικά, τα χάουσα.

 

2. ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΠΟΛΥΓΛΩΣΣΙΑΣ ΤΩΝ ΙΣΛΑΜΙΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ

Οι καίριες γλώσσες διδαχής της μουσουλμανικής θρησκείας ήταν πάντοτε τα αραβικά (ως διάδοχο γλωσσολογικό σχήμα των αραμαϊκών και όχι των προϊσλαμικών αραβικών) και τα περσικά.

Αν και η έκφραση “γλώσσες διδαχής της μουσουλμανικής θρησκείας” είναι αδόκιμη και περιορίζει την μελέτη του φαινομένου της επιλογής γλωσσών ανά τομέα έκφρασης μέσα στον ισλαμικό κόσμο. Βασικά ήταν τα αραβικά και τα περσικά αλλά η διάκριση είναι σε γενικές γραμμές ως εξής:

 

Αραβικά (με πολλούς αραμαϊσμούς): γλώσσα των επιστημών (μαθηματικά, φυσική, χημεία, αστρονομία-αστρολογία, γεωγραφία, φυσικές επιστήμες, ιατρική), της θεολογίας, του δικαίου, και δευτερευόντως της ιστορίας και της φιλοσοφίας

Περσικά (μέσα περσικά με πολλούς αραβισμούς): γλώσσα της λογοτεχνίας, της παιδείας (κουλτούρας), της τέχνης, της αρχιτεκτονικής, της ιστορίας και της φιλοσοφίας

Η οθωμανική αυλή ήταν ένας τόπος γενικευμένης τριγλωσσίας (τουρκικά ως γλώσσα του στρατού και της διοίκησης, περσικά ως γλώσσα της παιδείας και της λογοτεχνίας, αραβικά ως γλώσσα θεολογίας κι επιστημών). Δεν υπάρχουν Σελτζούκοι ή Οθωμανοί χωρίς τον Φερντοουσί και τον Νεζαμί. Δεν υπάρχουν τουρκικά επικά κείμενα για τον Κεϋκομπάντ, τον Κεϋκαούς, και τον Κεϋχοσρόη.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kay_Kaw%C4%81d

https://en.wikipedia.org/wiki/Kay_K%C4%81vus

https://en.wikipedia.org/wiki/Kay_Khosrow

 

Αλλά χωρίς επικά κείμενα γι’ αυτούς πως θα υπήρχαν Σελτζούκοι σουλτάνοι ονομασμένοι κατά τα μυθικά πρότυπά τους;

https://en.wikipedia.org/wiki/Kaykhusraw_I

https://en.wikipedia.org/wiki/Kayqubad_I

https://en.wikipedia.org/wiki/Kaykaus_I

 

Τα αναφέρω όλα αυτά για να σας δώσω το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα βρίσκονταν τα ρωμαίικα (η γεμάτη λατινισμούς γλώσσα της Ρωμανίας), αν οι Ρωμιοί είχαν δεχθεί οργανωμένα και συστηματικά το Ισλάμ σε εποχές όπως 11ος – 14ος αιών.

 

3. ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΟΤΑΝ ΑΝ Ο ΗΡΑΚΛΕΙΟΣ ΑΠΟΔΕΧΟΤΑΝ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΜΩΑΜΕΘ ΚΙ ΟΙ ΡΩΜΙΟΙ ΔΕΧΟΝΤΑΝ ΤΟ ΙΣΛΑΜ

Εκεί που θα άλλαζαν πολλά σε παγκόσμιο επίπεδο, θα ήταν αν η Ρωμανία και ο Ηράκλειος προσωπικά αποδέχονταν τον Μωάμεθ ως Προφήτη, και αν απαντούσε ο Ηράκλειος θετικά στην επιστολή, την οποία έστειλε στην Κωνσταντινούπολη από την Μεδίνα το 628 (δεν είχε ακόμη επιστρέψει στην Μέκκα) ο Προφήτης με τον απεσταλμένο του, Ντάχια Ουάχι αλ Κάλμπι. Αν θέλετε περισσότερα εδώ:

https://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad%27s_letters_to_the_heads_of_state

https://en.wikipedia.org/wiki/Dihyah_Kalbi



Η επιστολή του Μωάμεθ προς τον Ηράκλειο

Αυτό το τονίζω, επειδή τα ρωμαίικα ήταν ήδη η επίσημη γλώσσα της διοίκησης του ομεϋαδικού χαλιφάτου μέχρι σχεδόν το 700. Οπότε, αν ο Ηράκλειος είχε αποδεχθεί το Ισλάμ, μπορούμε να υποθέσουμε ότι η Ρωμανία εξισλαμισμένη θα διέδιδε την γλώσσα της όπου στην Ασία, στην Αφρική και στην Ευρώπη έφθαναν οι μαχητές του Ισλάμ.

Για παράδειγμα, αντί να έχουμε μία ‘ισλαμική κατάκτηση της Ανδαλουσίας’, θα είχαμε μία πιο επιτυχημένη Reconquista της Ιβηρικής Χερσονήσου σε σχέση με την προηγηθείσα επί Ιουστινιανού (χάρτης: http://soldiers40mm.forumbook.ru/t187-topic). Και η ‘ισλαμική κατάκτηση του Ιράν’ θα ήταν η τελική ρωμαϊκή επιβολή επί του μόνου μακραίωνου αντιπάλου της Ρώμης και της Νέας Ρώμης – κάτι το οποίο ούτε ο Τραϊανός δεν είχε καταφέρει, αν και ήταν ο μόνος Ρωμαίος αυτοκράτορας ο οποίος περπάτησε στα παράλια της Κασπίας (δυτικές ακτές).



Η Reconquista του Ιουστινιανού

Ξαφνικά, ο Ηράκλειος κατέχοντας δυτικά της Βαλκανικής τεράστιες εκτάσεις, τις οποίες ουδέποτε ο Αλέξανδρος της Μακεδονίας  διανοήθηκε ούτε στο πιο τρελλό του όνειρο να κατακτήσει, θα έλεγχε ανατολικά του Αιγαίου πολύ μεγαλύτερη έκταση από εκείνην που είχε κατακτήσει προ σχεδόν χιλίων ετών ο βασιλιάς της Μακεδονίας. Η επιστολή του Μωάμεθ προς τον Ηράκλειο ήταν η μεγαλύτερη ευκαιρία, η οποία ποτέ κτύπησε θύρα ανακτόρων στην Παγκόσμια Ιστορία!



Ηράκλειος

Στη συνέχεια, τα όσα αναφέρετε για την επίσημη χριστιανική θρησκεία και οι γενικές πολιτισμικές θεωρήσεις σας είναι – όλα – λάθος ως επαναλήψεις χιλιο-ειπωμένων αντι-ιστορικών ψευδολογιών δυτικών επιστημόνων.

 

4. ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ, ΜΙΘΡΑΪΣΜΟΣ ΚΙ Η ΔΙΑΔΟΣΗ ΑΙΓΥΠΤΙΑΚΩΝ, ΠΕΡΣΙΚΩΝ ΚΙ ΑΛΛΩΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΛΑΤΡΕΙΩΝ ΣΤΗ ΡΩΜΑΪΚΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Η χριστιανική θρησκεία ευρίσκεται στους αντίποδες και της αρχαίας εβραϊκής θρησκείας (έως το 722 πριν την εποχή μας / πτεμ) και της ιουδαϊκής θρησκείας των χρόνων της Ύστερης Αρχαιότητας και των διαφορετικών θρησκειών των αρχαίων ελληνικών φύλων.

Η χριστιανική θρησκεία είναι μια περσομιθραϊκή και αιγυπτο-μεμφιτική σύνθεση, η οποία προεροιμάστηκε επί μακρόν και αρχικά είχε προβλεφθεί να εκπεμφθεί από άλλο σημείο (όχι την Ρώμη). Στην σύνθεση αυτή προβλήθηκαν και συντονίσθηκαν περιστατικά της ζωής του Ιησού αρκετά τροποιποιημένα πολλές φορές. Ο ιστορικός αληθινός Ιησούς μέσα στην επίσημη χριστιανική θρησκεία είναι είτε ανύπαρκτος είτε ασήμαντος.

Αυτή η κατάσταση πλήρως αντιστοιχεί στα θρησκευτικά  δεδομένα των ευρωπαϊκών επαρχιών της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Οι αρχαίες θρησκείες είχαν σβύσει και η διάδοση αρχαίων ανατολικών θρησκειών, λατρειών, κοσμοθεωριών, μυστικισμών – εσωτερισμών, και κυρίως τρόπων ζωής και σκέψης είχε κατακλύσει όλη την δυτική χερσόνησο της Ασίας την οποία ακόμη αποκαλούν Ευρώπη. Από την Ελλάδα μέχρι την Ιβηρική Χερσόνησο και από τη Ουκρανία έως την Βρεταννία, σύγχρονοι αρχαιολόγοι έχουν ανασκάψει εκατοντάδες Μιθραία, εκατοντάδες Ισεία, και εκατοντάδες άλλους ναούς αφιερωμένους σε άλλους αρχαίους ανατολικούς θεούς και θεές.

Αν δεν θέλετε να σπουδάσετε για μια δεκαετία έως επιπέδου δικτατορικού μαθαίνοντας 2-3 νεκρές γλώσσες σε αιγυπτολογία και ιρανολογία, περάστε μερικές μέρες σε μια ιστορική-αρχαιολογική βιβλιοθήκη, όπως αυτή του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ιστιτούτου, για να ξεφυλλίσετε τους άνω των 130 τόμους της σειράς ÉTUDES PRÉLIMINAIRES AUX RELIGIONS ORIENTALES DANS LEMPIRE ROMAIN που τώρα συνεχίζεται με άλλο όνομα.

Επειδή είναι μελέτες préliminaires, καταλαβαίνετε ότι αποτελούν περισσότερο απαρίθμηση πηγών (τις οποίες ο μέσος αφελής και άσχετος άνθρωπος αγνοεί, επειδή έτσι τον έχουν υποχρέωσει όσοι τον θέλουν αμόρφωτο κι ηλίθιο αρκετά, ώστε να πέσει μέσα στον λάκκο τον οποίο του έχουν ετοιμάσει) παρά ερμηνευτικές συνθέσεις του κατακλυσμικού ιστορικού φαινομένου του πολιτισμικού εξανατολισμού των εκτάσεων της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.

Θα χρειαστείτε τέσσερις σύγχρονες γλώσσες και μεγάλη επιμονή, επειδή οι τόμοι είναι πολύ εξειδικευμένοι, αλλά αυτό από μόνο του δείχνει την κατακλυσμική ανατολική επίδραση επί της Ευρώπης των ρωμαϊκών αυτοκρατορικών χρόνων. Εάν είχε έως τότε υπάρξει κάποιος αυτοφυής ευρωπαϊκός πολιτισμός, αυτός καλύφθηκε από ένα ωκεανό ανατολικών – ασιατικών και αφρικανικών – επιρροών, επιδράσεων και επικαλύψεων.

Ακολουθούν ορισμένα παραδείγματα αυτοτελών τόμων:

1. Günther Hölbl, Beziehungen der ägyptischen Kultur zu Altitalien

2. Zoltán Kádár, Die kleinasiatisch-syrischen Kulte zur Römerzeit in Ungarn

3. Vilmos Wessetzky, Die ägyptischen Kulte zur Römerzeit in Ungarn

4. V. Tran Tam Tinh, Isis lactans Corpus des monuments gréco-romains dIsis allaitant Harpocrate {δηλαδή μόνο για ένα κατάλογο μνημείων του ελληνικού και ρωμαϊκού χώρου, εκτός της Αιγύπτου, με αναπαραστάσεις μόνον της Ίσιδας γαλακτίζουσας τον Ώρο – Παιδίον Νέον (Χορ πα Χέρεντ στα αρχαία αιγυπτιακά, εξελληνισμένο σε Αρποκράτη) χρειάστηκε ένας τόμος!}

5. Marie-Christine Budischovsky, La diffusion des cultes isiaques autour de la Mer Adriatique I. Inscriptions et monuments

6. Inventaire bibliographique des Isiaca (IBIS), Volume 4 R-Z (Αυτό το τετράτομο inventory το ετοίμασε επιτελείο αιγυπτιολόγων υπό τον παλαιό μου καθηγητή Jean Leclant, ισόβιο γραμματέα της Γαλλικής Ακαδημίας, για ισιακά μνημεία στην Ευρώπη)

 

Όσο δε για τον μεσσιανισμό, την εσχατολογία και την σωτηριολογία των ανατολικών θρησκειών, οι οποίες διαδόθηκαν στην Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, υπήρξε διεθνές συνέδριο και δημοσιεύθηκαν τα πρακτικά του στην ίδια σειρά:

La soteriologia dei culti orientali nell’Impero Romano

Atti del Colloquio Internazionale su La soteriologia dei culti orientali nell’Impero Romano. Roma 24-28 settembre 1979.

Pubblicati a cura di U. Bianchi e M.J. Vermaseren

Υπάρχει κάτι πιο απλό: διαγράψτε ό,τι ξέρετε για την αρχαία ιστορία και την ιστορία των θρησκειών! Θα είστε πιο κοντά στην αλήθεια σε σχέση με αυτά που πιστεύετε μέχρι σήμερα!

Τα πρώτα ευαγγέλια γράφηκαν σε αραμαϊκά και από τα σωζόμενα το αρχαιότερο είναι του Ματθαίου. Τα μη σωζόμενα ήταν τα αυθεντικά.

 

5. ΦΥΛΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ & ΝΟΟΤΡΟΠΙΕΣ: ΔΕΝ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΘΡΗΣΚΕΙΑ, ΚΟΣΜΟΘΕΩΡΙΑ & ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Επιπλέον, καμμιά θρησκεία δεν υπήρξε ποτέ συνάρτηση μιας οποιασδήποτε Mentalität ενός κάποιου λαού. Ξέρω τι θα μου πείτε! Ότι τέτοια έγραφε ο Dumézil (για διαφορές σημιτικών κυρίως κι ινδοευρωπαϊκών θρησκειών), αλλά αυτό οφειλόταν στο ότι επιχειρούσε υστερογενώς να δικαιολογήσει τις a priori διαμορφωμένες θέσεις του περί διακρίσεων των μεγάλων γλωσσικών οικογενειών σε σύνολα – κάτι το πολύ λαθεμένο. Αλλά ο Dumézil, τον οποίο σε βαθύ γήρας συνάντησα μια φορά στο σπίτι του κατόπιν συστάσεων δύο καθηγητών μου, μπορεί να έζησε μέχρι τα μέσα του 80 αλλά εκφράζει παρωχημένες θέσεις της δεκαετίας του 1930, όταν είχε ανασκαφεί – ανευρεθεί ένα μικρό μόνον μέρος των ιστορικών πηγών και μνημείων τα οποία έχουμε σήμερα στην διάθεσή μας.

Μπορείτε να μου πείτε ότι και εγώ κάποτε έγραψα σε τέτοιο μήκος κύματος. Ναι, έγραψα αλλά δεν επιχειρηματολόγησα, και ήταν παλιά στα τέλη του 80 και στις αρχές του 90. Αλλά είναι λάθος. Είναι προσεγγίσεις πολύ τραβηγμένες από τα μαλλιά και χωρίς ουσία. Τέτοιες διαφορές εντοπίζονται από θρησκεία σε θρησκεία ή και μέσα στην ίδια θρησκεία του ιδίου εθνοφυλετικού – γλωσσικού συνόλου. Δεν παίζει ρόλο η ενδεχομένως διαφορετική φυλετική καταγωγή των πιστών της θρησκείας.

Δείτε το και με άλλο τρόπο:

Α. Μιθραίο στην αραμαϊκή (σημιτική) Δούρα Ευρωπό της ανατολικής Συρίας, Μιθραίο στο (ινδοευρωπαϊκό / περσικό & μακεδονικό) Νέμρουτ Νταγ της Κομμαγηνής, και Μιθραίο στην (ινδοευρωπαϊκή) Ostia της Καμπανίας. Καμμιά διαφορά σημιτικής – ινδοευρωπαϊκής Mentalität.

 

Β. Ισείο στην (ινδοευρωπαϊκή) Δήλο και ο κεντρικός ναός της Ίσιδας στις (χαμιτικές) Φιλές της Αιγύπτου (νοτίως του Ασουάν). Καμμιά διαφορά χαμιτικής – ινδοευρωπαϊκής Mentalität. Πιστοί της Ίσιδας από την Ελλάδα ταξίδευαν στην Αλεξάνδρεια, έφθαναν στο Ασουάν, και διέσχιζαν τα ταραγμένα νερά του πρώτου καταρράκτη για να προσκυνήσουν το κεντρικό ιερό της θεάς τους. Και ανέγραφαν πρόχειρες επιγραφές στον πυλώνα όπως “Χαίρετε πολλά Φιλαί”! Ένα νησί του Νείλου πάνω από 1100 χμ νότια της Αλεξάνδρειας ήταν το κέντρο των Ισιδιστών Ελλήνων των αυτοκρατορικών ρωμαϊκών χρόνων – όχι ο Όλυμπος, όχι οι Δελφοί, όχι η Ολυμπία και φυσικά όχι η Αθήνα.

Άλλωστε δεν θα μπορούσε να αποτελεί παράμετρο ή συνάρτηση μιας θρησκείας η Mentalität ενός λαού. Αυτή είναι ήδη τμήμα ή μάλλον συνέπεια και παραλειπόμενο της όλης Weltanschauung / κοσμοαντίληψης του λαού. Αλλά η κοσμοαντίληψη του κάθε λαού καθορίζεται από την θρησκεία του και δη το κεντρικό της τμήμα την Spiritualität.

 

6. ΙΟΥΔΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ: ΕΝΑΣ ΑΝΙΣΤΟΡΗΤΟΣ ΨΕΥΤΙΚΟΣ ΟΡΟΣ

Τέλος, ο όρος Judeo-Christian civilization είναι ένας ψευδέστατος όρος των νεωτέρων χρόνων, ο οποίος αν είχε χρησιμοποιηθεί σε εποχές όπως 700 ή 100 ή 1300 χρόνια πριν από εμάς, θα είχε σωστά θεωρηθεί ως βδέλυγμα. Μερικοί αμόρφωτοι μουσουλμάνοι (από την πτέρυγα των μετριοπαθών – ανύπαρκτη η διαίρεση αλλά οι ίδιοι αρέσκονται να αυτο-προσδιορίζονται έτσι) προσπαθούν μάλιστα να παραγάγουν κάτι ακόμη πιο ανόητο: “Judeo-Christian and Islamic civilization”. Ο σωστός όρος που περιλαμβάνει τα πάντα (συνεπώς και αντιφατικά μεταξύ τους σύνολα) είναι Afro-Eurasiatic Civilization.

Οπότε, δύο υποσύνολα ενός μεγάλου συνόλου, τα οποία δεν υπήρξαν αυτοφυή κι αυτόφωτα αλλά κατάγονται από άλλα, πιο καθοριστικά υποσύνολα, δεν μπορούν ποτέ αυθαίρετα να λογιστούν ως ένα, πολύ περισσότερο αν είναι αντιφατικά. Γι’ αυτό, και τον όρο Judeo-Greek civilization, τον χρησιμοποιείτε μόνον εσείς από την μια και 2-3 άλλοι παραχαράκτες της αλήθειας από την άλλη. Ο αρχαίος εβραϊκός κόσμος ήταν ήδη ένα παράρτημα μεσοποταμιακού και χαναανικού πολιτισμού.

Όσο δε για τον αρχαίο ελληνικό κόσμο, θα πρέπει να σκεφθούμε πρώτα αν όντως υπήρξε ή αποτελεί απλώς μια παρασκευή νεωτέρων χρόνων. Ήταν ο Στράβων Έλληνας; Σαφώς και όχι! Ήταν ένας φιλορωμαίος Καππαδόκης που απλώς έγραψε στα ελληνικά. Και εγώ γράφω στα αγγλικά; Είμαι μέλος του αγγλοσαξωνικού πολιτισμού και κόσμου αξιών; Σαφώς και όχι!

Αλλά και αν ακόμη δεχθούμε τον όρο ‘ελληνικός κόσμος’ συμβατικά ως περιγραφικό και γεωγραφικό (όπως πχ. ‘κεντρασιατικοί λαοί και πολιτισμοί’), τότε αυτός ο ‘κόσμος’ αποτελεί ένα παράγωγο του μεσοποταμιακού, του ανατολιακού, του χαναανικού και του αιγυπτιακού πολιτισμού. Περίπου 20 διαφορετικών εθνών και πολιτισμών επιδράσεις διαμόρφωσαν τα στοιχεία τα οποία αποκαλούμε αρχαίο ελληνικό κόσμο (Αχαιοί, Δαναοί, Ίωνες, Αιολείς, Δωριείς).

Αυτό το είχα πει από πολύ παλιά και το θυμάται ακόμη ο καλός μου φίλος Erol Manisalı, κορυφαίος κεμαλιστής και πολυγραφώτατος καθηγητής – οικονομολόγος, και ακαδημαϊκός, και το αναφέρει δημόσια όπως εδώ: Atatürkte zeybek, tango veyön’ (Στον Ατατούρκ υπάρχουν ζεϋμπέκικο, τανγκό και ‘κατεύθυνση’)

http://www.cumhuriyet.com.tr/koseyazisi/1035324/Ataturk_te_zeybek__tango_ve__yon_.html

  


Οι Ρωμιοί της Ανατολής – Greeks of the Orient

Πρέπει να σου πω ότι έχω ήδη σημειώσει το σχόλιό σου αυτό για να το αναφέρω στον Σαμσαντίν όταν πάλι επικοινωνήσουμε μαζί του. Ήταν για μιάμιση μέρα στο Σεννάρ όπου υπάρχουν τηλεπικοινωνίες και σύνδεση Ιντερνέτ και σήμερα το πρωΐ έφυγε για τα παραμεθόρια χωριά με την Αβησσυνία (κοντά στην περιοχή όπου μέσα στην Αβησσυνία ανεγείρεται το φράγμα) όπου δεν υπάρχει καν ηλεκτρισμός. Θα επιστρέψει σε περίπου 20 μέρες όπως μου είπε.

 

7. ΕΞΙΣΛΑΜΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ Ή ΑΠΩΛΕΙΑ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

Εγώ μπορώ να σου απαντήσω ήδη σχετικά με το πρώτο μέρος. Δεν ξέρω που διάβασες το τι αναφέρεις (“η άποψη σας πως αν οι Ελληνες είχαν εξισλαμιστεί τότε τα ελληνικά θα είχαν γίνει η κύρια γλώσσα διδαχής της μουσουλμανικής θρησκείας”) αλλά μπορώ να σε διαβεβαιώσω ότι ουδέποτε έχει γράψει ο Σαμσαντίν κάτι τέτοιο (επειδή έχω συζητήσει σχετικά και θα σου πω τι εν προκειμένω ορίζει), οπότε είτε τα λόγια του έχουν κακώς αποδοθεί είτε δεν κατάλαβες καλά.

Είναι ένα θέμα για το οποίο έχουμε μιλήσει αρκετά και αναφέρεται στο ιστορικό γεγονός του γλωσσικού εκτουρκισμού του μεγαλύτερου τμήματος των Ελλήνων συνεπεία εκούσιου εξισλαμισμού. Αυτό πάει τόσο πίσω όσο ήδη τα τέλη του 11ου αι.

Εκείνο το οποίο έχει λοιπόν πει ο Σαμσαντίν είναι ότι, ανάμεσα στους Ρωμιούς των τότε χρόνων (και σε αντίθεση με το τι έγινε στους Πέρσες λίγο νωρίτερα) δεν υπήρχε ένα εθνικό κέντρο εξουσίας το οποίο να δράσει εθνικά (όπως ανάμεσα στους Πέρσες) και να μεταφράσει στα ελληνικά το Κοράνι, τις Χαντίθ (προφορικές παραδόσεις, ομιλίες του Μωάμεθ) και άλλα θεμελιώδη έργα της ισλαμικής θεολογίας).

Έτσι, ο κάθε εξισλαμιζόμενος εκτουρκιζόταν γλωσσικά κι έπαυε να χρησιμοποιεί ελληνικά. Γι’ αυτό υπάρχει και το ρήμα τουρκεύω ήδη πριν από την Άλωση. Αυτό δεν σημαίνει “πατάω ένα μαγικό κουμπί και γίνομαι Τούρκος” αλλά “εξισλαμίζομαι”.

 

Το θέμα δεν είναι δηλαδή όπως λες “αν οι Έλληνες είχαν εξισλαμιστεί”. Οι Έλληνες εξισλαμίστηκαν στο 80-85% του πληθυσμού τους: είναι τα 60-65 εκ από τα 85-90 εκ.της Τουρκίας (οι υπόλοιποι είναι Κουρμάντζι, Ζαζά, Αραμαίοι – Σουριάνι, Αραβόφωνοι Αραμαίοι, Τουρκμένοι, Γιαζίντι, Αχλ-ε Χάκ, κα).

Το θέμα είναι γιατί δεν υπήρχε ένα εθνικό κέντρο εξουσίας που να δράσει με γνώμονα ένα μακροπρόθεσμα ειδωμένο εθνικό συμφέρον και να μεταφέρει τα ιερά-ιερατικά κείμενα των μοσυουλμάνων στα ελληνικά όπως έκαναν οι Πέρσες.

Αν μου πεις ότι την διαφορά την κάνει το γεγονός ότι εξισλαμισμός σήμαινε απώλεια εθνικής γλώσσας για τους Χριστιανούς και όχι απώλεια γλώσσας για τους μη Χριστιανούς, αυτό είναι λάθος και έχουμε συζητήσει εκτενέστατα γι’ αυτό με τον Σαμσαντίν. Κύτταξε:

Έλληνες, έγιναν Χριστιανοί, έχασαν τη γλώσσα τους εξισλαμιζόμενοι

Αραμαίοι, έγιναν Χριστιανοί, έχασαν τη γλώσσα τους εξισλαμιζόμενοι

Κόπτες (Αιγύπτιοι), έγιναν Χριστιανοί, έχασαν τη γλώσσα τους εξισλαμιζόμενοι

Βέρβεροι (από 200 χμ δυτικά της Αλεξάνδρειας μέχρι τον Ατλαντικό), έγιναν Χριστιανοί, ΔΕΝ έχασαν τη γλώσσα τους εξισλαμιζόμενοι

Κουσίτες (Cushites) του Σουδάν, έγιναν Χριστιανοί, έχασαν τη γλώσσα τους εξισλαμιζόμενοι

Νούβιοι του Σουδάν, έγιναν Χριστιανοί, ΔΕΝ έχασαν τη γλώσσα τους εξισλαμιζόμενοι

Υεμενίτες, οι μισοί έγιναν Χριστιανοί, και οι πλείστοι (75%) έχασαν τη γλώσσα τους εξισλαμιζόμενοι

Ιρανοί, μερικοί έγιναν Χριστιανοί αλλά όλοι ΔΕΝ έχασαν τις γλώσσες τους εξισλαμιζόμενοι

Πέρσες, δεν έγιναν Χριστιανοί, ΔΕΝ έχασαν τη γλώσσα τους εξισλαμιζόμενοι Τούρκοι της Κεντρικής Ασίας, πολλοί (1/3) έγιναν Χριστιανοί, ΔΕΝ έχασαν τη γλώσσα τους εξισλαμιζόμενοι

Αβησσυνοί (Αξωμίτες της Αρχαιότητας & σύγχρονοι Αμχάρα και Τιγκράυ), έγιναν Χριστιανοί, αλλά ΔΕΝ έχασαν τις γλώσσες τους όσοι από αυτούς εξισλαμίστηκαν (περίπου 1/3)

Τα συμπεράσματα δικά σου.

Με ενδιαφέρον βλέπω το δεύτερο θέμα του σχολίου σου. Σε μια άποψη από αυτό ο Σαμσαντίν έχει γράψει από δεκαετίες κάτι το πολύ ενδιαφέρον. Νάτο: 

https://megalommatishistoryofchristianity.wordpress.com

Διάβασε κυρίως τις δύο ενότητες στο κάτω μέρος της σελίδας:

ΜΟΥΧΆΜΑΝΤ ΣΑΜΣΑΝΤΊΝ ΜΕΓΑΛΟΜΜΆΤΗΣ – ΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΊ – ΟΙ ΕΠΙΣΗΜΑΣΜΈΝΕΣ ΑΝΤΙΦΆΣΕΙΣ ΜΕΤΑΞΎ ΤΩΝ ΠΗΓΏΝ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΎ 

https://megalommatishistoryofchristianity.wordpress.com/2017/07/02/μουχάμαντ-σαμσαντίν-μεγαλομμάτης-οι/

και κυρίως

ΜΟΥΧΆΜΑΝΤ ΣΑΜΣΑΝΤΊΝ ΜΕΓΑΛΟΜΜΆΤΗΣ – ΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΊ – ΟΙ ΤΈΣΣΕΡΙΣ ΙΟΥΔΑΪΚΈΣ ΤΆΣΕΙΣ & ΤΑ ΒΑΣΙΚΆ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΆ ΡΕΎΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΉΣ 

https://megalommatishistoryofchristianity.wordpress.com/2017/07/02/μουχάμαντ-σαμσαντίν-μεγαλομμάτης-οι-2/

Αλλά θέτεις πολύ πιο εξειδικευμένα θέματα και με ανυπομονησία περιμένω να μου τηλεφωνήσει και να του το αναφέρω.

 

 

 

 


No comments:

Post a Comment